EFTERLEVANDEGUIDEN - ett samarbete mellan myndigheter för att göra det enklare för dig som förlorat någon nära

Efterlevandeguiden.se

avsluta abonnemang

Många företag får uppgift om att deras kund har avlidit men du kommer efter en tid att märka att det inte gäller alla. Därför behöver du själv kontakta företaget.

Avtal och abonnemang

Det kan finnas en del abonnemang, avtal, autogiron och e-fakturor som står på den som har avlidit. Sådana avtal och försäkringar ska antingen avslutas eller föras över till någon annan. Ta en räkning i taget och kontakta avsändaren för att höra hur du ska göra. Du kommer efter hand att märka vilka räkningar som fortsätter att komma i den avlidnes namn. Det kan till exempel vara:

  1. telefonabonnemang
  2. kabel-TV, digital-TV
  3. internetabonnemang och filmabonnemang
  4. avtal för el, olja, gas, sophämtning, vatten och avlopp
  5. hemförsäkring och andra försäkringar
  6. prenumerationer på tidningar
  7. leasingavtal för bil, TV eller annan teknisk utrustning
  8. hyresavtal
  9. avbetalningskontrakt

Ta gärna hjälp av andra med att avsluta eller föra över avtal och abonnemang. Med efterlevandeguidens checklista kan du göra olika listor för att dela på ansvaret.

Efterlevandeguidens checklista

Medlemskap och prenumerationer

Du behöver avsluta eller flytta över prenumerationer av tidningar och säga upp medlemskap i föreningar. Många föreningar får inte veta att en medlem har avlidit förrän du kontaktar dem. Det kan bli en hel del samtal, om den avlidne var en aktiv föreningsmänniska. Ta gärna hjälp av någon i din närhet.

Exempel på medlemskap och prenumerationer finns i Efterlevandeguidens checklista

Vilka får uppgift om dödsfallet?

  1. Myndigheterna får regelbundna uppdateringar från folkbokföringen och därför behöver du inte meddela dem om dödsfallet.
  2. När det gäller företag är det bara de som är kunder hos SPAR, Statens personadressregister, som får uppgifter om att någon har avlidit. Många företag är inte kunder och därför fortsätter de att skicka post till den avlidne. Om det händer är det du som får meddela dem när brev kommer.
  3. Föreningar vet sällan om att en medlem har dött. Därför kan de skicka information lång tid efter dödsfallet. Hur länge de gör det beror på hur ofta de brukar skicka ut information.

Får du direktreklam till dödsboet?

En del företag skickar direktreklam med anledning av dödsfallet. Även annan direktreklam fortsätter att komma i den avlidens namn. Om du inte vill ha reklamen kan du begära att reklamspärr hos SPAR. Det är bra att veta det kan ta upp mot 3 månader innan reklamen minskar.

Begär reklamspärr, SPAR Länk till annan webbplats.

Vilka får reda på dödsfallet

Myndigheter och kommuner får reda på dödsfallet automatiskt efter att en läkare skickar dödsbevis till folkbokföringen.

Erfarenheter

Lars 55 år
Småsaker som strular och så mycket som ska göras, avslutas, flyttas och stängas av…

Sami 33 år
Det var inte lätt att ta reda på saker och ting man vet ju inte var man ska börja

Ta emot hjälp med det praktiska

Tveka inte att be om hjälp med det som känns jobbigt och att ta emot hjälp om du blir erbjuden.

Senast uppdaterad: 2024-08-30